Användarvillkor

 

 1.      Om Pensionshjälp.se

 

Pensionshjälp.se drivs av Lind & Partners Försäkringsförmedling AB (”Bolaget”), org. nr. 556904-5213, som är en fristående försäkringsförmedlare som hjälper privatpersoner och företag med pensionsrådgivning.

Bolaget har Finansinspektionens tillstånd enligt lagen (2005:405) om försäkringsförmedling att bedriva försäkringsförmedling i form av:

 

  • investeringsrådgivning till kund avseende fondandelar,
  • förmedling av försäkringar i samtliga livförsäkringsklasser, och
  • förmedling av olycksfalls- och sjukförsäkringar.

 

Bolagets rådgivare är anslutna och licensierade av branschorganisationen InsureSec.

 

Kontaktuppgifter tillsynsmyndighet och branschorganisation:

 

Finansinspektionen
Box 7821, 103 97 Stockholm

Besöksadress: Brunnsgatan 3, Stockholm
Telefon: 08-787 80 00
E-post: finansinspektionen@fi.se
Hemsida: www.fi.se

 

InsureSec AB
Birger Jarlsgatan 55, 111 45 Stockholm

Org. nr. 556862-9587  
Telefon: 08 - 410 415 75
E-post: info@insuresec.se
Hemsida: www.insuresec.se

 

Privatperson eller företag som registrerar ett konto hos Pensionshjälp.se och skriver under en förmedlingsfullmakt som skickas till Bolaget för att få en sammanställning av sina pensionsförsäkringar och övriga livförsäkringar (”Tjänsten”) kallas för Användare. Mellan Användare och Bolaget gäller följande villkor:

 

2. Tjänsten

 

För att bli Användare av Pensionshjälp.se krävs att en förmedlingsfullmakt skrivs under av den tilltänkta Användaren och skickas till Bolaget.

 

Användaren godkänner genom underskriften av förmedlingsfullmakten att Bolaget får

att inhämta information och företräda Användaren beträffande nuvarande och framtida försäkringsskydd rörande:

- av Användaren ägda personförsäkringar, inkl. vårdförsäkring,

- kollektivt avtalade försäkringar där Användaren är insatt som försäkrad,

- övriga försäkringsavtal där Användaren är insatt som försäkrad.

 

Fullmakten avser även rätt att inhämta all den information som Användaren har rätt att få del av avseende premie-, inkomst- och garantipension som, i förekommande fall, allmänna tilläggspension (ATP), samt även information om sparande i IPS och pensionsutfästelse tryggad i pensionsstiftelse eller genom kontoavsättning.

 

Med att företräda avses att Användaren, efter att fullmakten är registrerad hos bankerna och försäkringsbolagen, i första hand vänder sig till Bolaget med frågor, rådgivning och hjälp med personlig service för administrativa ärenden. Bolaget har ingen rätt att ändra en Användares försäkringar, teckna ny försäkring, ändra förmånstagarförordnande, fondbyte eller liknande.

En Användare som vill göra ändringar i sina försäkringar kräver alltid en separat underskrift för att åtgärden ska kunna genomföras samt att åtgärden ska dokumenteras skriftligt.

 

Förmedlingsfullmakten och Tjänsten är kostnadsfri för Användaren. Bolaget får ersättning genom de försäkrings- och fondavgifter som Användaren redan betalar till försäkringsbolag och banker. Det medför således ingen merkostnad för Användaren att utnyttja Tjänsten.

 

Förmedlingsfullmakten upphäver en tidigare utfärdad förmedlingsfullmakt som en annan försäkringsförmedlare innehar.

 

Förmedlingsfullmakten gäller tills vidare eller tills den återkallas av Användaren eller Bolaget.

 

Sammanställningen som Bolaget presenterar är en prognos utifrån de uppgifter som inhämtats från bankerna och försäkringsbolagen. Bolaget tar inget ansvar för uppgifternas riktighet eller de beslut som Användaren kan komma att fatta baserat på uppgifterna.

 

Bolaget ansvarar inte för skada eller förlust, vare sig direkt eller indirekt mot Användaren eller tredje man som uppkommit till följd av utförandet av Tjänsten eller att Användaren lämnat oriktiga eller ofullständiga uppgifter till Bolaget.

 

3. Sekretess

 

Bolaget har tystnadsplikt avseende inhämtade uppgifter och får inte obehörigen röja sådana inhämtade uppgifter till tredje man.

 

4. Att avsluta Tjänsten och återkallelse av förmedlingsfullmakt

 

Användaren och Bolaget kan när som helst, utan uppsägningstid, avsluta Tjänsten genom att förmedlingsfullmakten återkallas hos bankerna och försäkringsbolagen.

 

5.  Övrigt

Bolaget har rätt att helt eller delvis överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt dessa Användarvillkor till ett annat bolag som innehar tillstånd av Finansinspektionen att bedriva försäkringsförmedling.

Användaren ska underrätta Bolaget om adressändring eller ändring av e-postadress.

Meddelande som har avsänts från Bolaget skall anses ha nått Användaren senast tre dagar efter det att brevet har avsänts till den av Användaren uppgivna adressen. Meddelande som har avsänts genom e-post skall anses ha nått Användaren vid avsändandet om det sänts till den av Användaren uppgivna e-postadressen.

 

6. Personuppgiftslagen, PuL

 

Bolaget följer Personuppgiftslagen (SFS 1998:204), (”PuL”), vilken innehåller regler beträffande behandling av personuppgifter. Lagens huvudsyfte är att skydda Användarens personliga integritet.

 

Bolaget inhämtar bl.a. uppgifter från Användaren, arbetsgivare, försäkringsgivare, försäkringsadministratörer, fondförvaltare och myndigheter. De personuppgifter som kan komma ifråga är t.ex. namn, adress, personnummer, telefonnummer, e-postadress samt försäkringsrelaterade personuppgifter. Dessa uppgifter är nödvändiga för att Bolaget ska kunna fullgöra Tjänsten gentemot Användaren samt för att Bolaget ska kunna marknadsföra andra produkter och tjänster till Användaren.

 

Personuppgifterna kan komma att behandlas av ett annat bolag som Bolaget samarbetar med eller köper systemtjänster av för att kunna fullgöra Tjänsten. Enligt PuL har Användaren rätt att begära information om och rättelse av de personuppgifter som finns om Användaren. Användaren har rätt att kostnadsfritt ta del av de registrerade uppgifterna en gång per år. Sådan begäran framställs skriftligen till Bolagets adress och skall vara undertecknad av Användaren själv.

 

7. Reklamation

 

För det fall Användaren har krav om ersättning p.g.a. felaktigt utfört uppdrag ska kravet inom skälig tid efter det att felet har uppmärksammats eller borde ha uppmärksammats av Användaren meddelas Bolaget. Försummas detta är talerätten förlorad.

 

 

8. Ansvarsförsäkring

 

Användare som drabbas av ren förmögenhetsskada på grund av vårdslös rådgivning från Bolaget kan rikta krav direkt gentemot Bolaget.

Om Användaren anser att den eventuella ersättningen från Användaren är otillräcklig eller om Bolaget anser att ingen ersättning är befogad kan Användaren rikta krav på ersättning direkt mot Bolagets försäkringsgivare - If. Om krav på ersättning riktas direkt mot försäkringsgivaren måste kravet framställas till försäkringsgivaren inom tolv månader efter det att skadan har uppstått.

 

Bolaget har ansvarsförsäkring via If för investeringsrådgivning avseende fondandelar, fondandels- och försäkringsförmedling.

 

För försäkringsförmedlingsverksamheten är den högsta ersättning som If kan utbetala för en skada 1 120 200 euro. Den högsta ersättning som If sammanlagt kan utbetalas under ett år är 2 240 400 euro.

För fondandelsförmedlingsverksamheten är den högsta ersättning som If kan utbetala för en skada 500 000 euro. Den högsta ersättning som If sammanlagt kan utbetalas under ett år är 750 000 euro.

Bolagets självrisk är 80 000 kr per skada vid försäkringsförmedling och 40 000 kr per skada vid investeringsrådgivning och förmedling av fonder.

If har följande kontaktuppgifter:

If, 106 80 Stockholm

Telefon: 0771-43 00 00

E-post: skadeservice@if.se

 

9. Kontaktuppgifter

Lind & Partners Försäkringsförmedling AB

Engelbrektsgatan 9-11, 114 32 Stockholm

Organisationsnummer: 556904-5213

E-post: gabriel.lind@lindpartners.se

Hemsida: www.lindpartners.se

Telefon: 073- 647 48 38